Llibres al replà

Per Sant Jordi, el replà us recomana…

Totes les veïnes i els veïns de Llibres al replà també volen ser presents a la  diada de Sant Jordi. A la seva paradeta virtual, hi haurà exposats tots els llibres que han anat recomanant, setmana rere setmana, durant tres anys, i en un espai destacat, els següents suggeriments d’enguany… 

1r 1a
                         

SENDAK, Maurice. El letrero secreto de Rosie. Trad. Eduardo Lago. Pontevedra: Kalandraka, 2016
L’editorial Kalandraka continua amb la tasca de recuperació dels llibres de Sendak. Aquest cop, ens trobem amb un retrat molt encertat de com és el joc infantil -editat el 1960-, que torna a demostrar que Sendak és un gran coneixedor del món dels infants. 

Les aliances, l’amistat, l’avorriment, la improvisació, la immadiatesa, el joc… il·lustren el dia a dia dels infants d’un barri. Al centre de tots, la Rosie, una nena capaç de penjar un cartell a la porta de casa que diu: “Si vols assabentar-te d’un secret, pica tres cops la porta”. Qui es podria resistir?

FERRADA, María José. Un jardín. Il·lustr. Isidro Ferrer. Mataró: A buen paso, 2016

Per gaudir de la lectura d’aquesta petita joia, primer de tot has de treure’l d’una bossa de plàstic transparent. El ritual és necessari per preparar el passeig que et proposen els autors. Isidro Ferrer ha creat un jardí poètic que anem descobrint a mesura que despleguem el llibre. Ferrada hi posa paraules, la història misteriosa del senyor Wakagi, que de dia és un home i de nit… Ai!

El llibre, concebut com una mena d’acordió de cartró dur, té un plegat molt ben pensat perquè, tot i que anem llegint alhora text i imatge, quan arribem al final, el text queda en una banda i les imatges a la banda oposada.

No creieu que és una invitació per a crear noves històries, escrites o il·lustrades?

1r 2a

SEMPÉ. Marcel·lí. Barcelona: Blackie Books, 2016. 18€
Blackie Books recupera un llibre que havia estat publicat per Pirene als anys noranta, amb el títol de Marcel·lí Roqueta, i que ara estava descatalogat. El recupera i, com ha fet amb altres clàssics, l’embocalla com el que és, una petita joia, esdevenint un dels signes d’identitat de l’editorial. Marcel·lí és un conte il·lustrat, una de les més belles definicions de l’amistat. Ideal per regalar sempre, més per a un adult que per a un infant, tot i que aquest també hi trobarà la gràcia.

SIERRA i FABRA, Jordi. L’aprenent de bruixot i els Invisibles. Il·lustr. Francisco Ruizge. Barcelona: Edebé, 2016. 8,60€
Amb L’aprenent de bruixot i els Invisibles, Jordi Sierra i Fabra guanyava el premi Edebé de literatura infantil. És una obra que podríem etiquetar com a gòtica, amb tots els ingredients dels grans clàssics del gènere, tan literaris com cinematogràfics: orfes, bruixots, zombies, cementiris… Ho té tot per captivar, amb por i intriga, als lectors. Em genera, però, un dubte, una pregunta: És necessari situar i ambientar la novel·la al Londres del XIX, amb els estereotips de tota la vida?   

 2n 1a

PAULI,
Lorenz; ZEDELIUS, Miriam. Cuida’m. Trad. Anna Soler Horta. Barcelona: Takatuka, 2015
Un plaer gaudir al nostre
país d’aquest llibre de la il·lustradora alemanya Miriam  Zedelius. Miriam ens fa una proposta plena
d’enginy, dintre d’una tendència molt interessant, però minoritària al seu país.
Ens mostra un registre gràfic semblant en la força del traç al de Stefanie
Harjes. però amb una resolució més representativa, mantenint un traç solt i dinàmic, resultat d’un gest immediat, ple d’intenció i amb molta cura de les
composicions.
El text és de Lorenz Pauli, autor
que escriu per a nens sobretot. És pedagog i 
imparteix classes a Berna, on viu des de fa molt
temps. El llibre Cuida’m va ser seleccionat als “The White Ravens
2015“.
Tots dos ens presenten una
història on els rols del nen i de l’adult protagonistes es capgiren. Ambdós
impliquen el lector des del començament, fent-lo partícip d’aquest canvi
d’actituds que l’ajudaran a entendre la importància del joc i la necessitat d’apropar-se
al món d’una manera més creativa i menys convencional.
HUGHES, Emily. El petit jardiner. Trad. Anna Roig i Laura Serrano. Madrid: Impedimenta, 2015
Emily Hughes, autora-il·lustradora
de Hawaii, guanyadora del premi llibreter 2015 amb Salvatge, ens presenta el
seu jardí particular amb una història plena de sentiment i amb unes
il·lustracions on el dibuix a llapis té una presència molt gran i ens fa gaudir d’un traç ple de sensibilitat i de força al mateix temps.
El protagonista
és un nen molt petit, diminut, que viu amb la seva mascota que és un cuc gairebé
tan gran o tan petit com ell. Al ser tan minso, no acaba de trobar la manera de cuidar el seu
jardí fins que demana ajuda i, gràcies a
una actitud plena d’entusiasme, rep el suport necessari per a aconseguir un
jardí ben ple de flors.
Emily Hughes
ens mostra unes il·lustracions plenes de detalls, amb la representació d’un
jardí que servirà d’inspiració a molts joves il·lustradors del nostre país.
Darrerament ens trobem amb un seguit d’il·lustradors novells que centren el seu
treball en la representació de jardins i vegetació exuberant, amb una fal·lera
per dibuixar quantitat de flors i plantes de totes les variants possibles.
La il·lustradora ja va mostrar el seu interès per la natura en el primer llibre
editat al nostre país, Salvatges, i ara ens ho acaba de confirmar, amb aquesta
història centrada en valors com la
perseverança i l’entusiasme.
Un llibre que
no pot faltar a les nostres biblioteques particulars.
       2n 2a

     LIENAS, Gemma. La venjança dels panteres negres. Alzira: Bromera, 2015. Premi Fundació Bancaixa de Narrativa Juvenil

    Gemma Lienas ens porta a un autèntic thriller juvenil. Amb un ritme constant i trepidant, l’autora ens porta als conflictes de les bandes de joves d’origen sudamericà i les seves lleis del silenci. La meva voluntat és enfonsar-me a la història just adquirir-lo amb motiu d’aquesta diada del llibre. I és que les crítiques consultades, els meus crítics de capçalera, m’han fet despertar l’interès per aquest premi que, sembla, promet emocions fortes. M’alegra saber que l’autència Lienas, més enllà de la Carlota, ha tornat.

   JUSTE DE NIN, Lluis. Andreu Nin. Seguint les teves passes. Barcelona: Papers grisos, 2016.

     Hi ha personatges de la història que tenen un no sé què d’heroi, i des del meu punt de vista, Andreu Nin estaria inclòs en aquest petit grup. Juste de Nin, parent del protagonista d’aquesta novel·la gràfica, ens retrata amb tota la veracitat que comporta ser parent del biografiat, la vida de joventut i l’evolució d’aquest polític anarquista català, assassinat pel servei secret rus l’any 1937. Bona persona i millor traductor, a ell li devem algunes de les millors traduccions del rus al català d’obres de Tolstoi, Dostoievski, o Txèkhov. Sense cap mena de dubte caurà al cistell!



    3r 1a

RICE, Hélène; BADEL, Bonan. El mejor libro para aprender a dibujar una vaca. Trad. Mercedes Corral. Alborote: Barbara Fiore, 2016. 10€

Els millors mètodes per dibuixar una vaca són dos, i Hélène Rice i Bonan Badel els hi expliquen pas a pas, amb una bona dosi d’humor i un toc surrealista; si, en seguir fidelment les instruccions, el remugant s’assembla a un rèptil perillós… cal mantenir la calma i no alterar-se, ja que els autors també hi diuen tot el que cal fer per eixir ben parat de la nova i inesperada situació. Un encert de l’editorial Barbara Fiore haver traduït aquesta obra juganera i sorprenent.

FERNÁNDEZ & GONZÁLEZ. Balea. Pontevedra: Kalandraka, 2015. 15€

Federico Fernández i Germán González han creat aquest àlbum en format acordió i sense paraules: una immensa balena mecànica —«la millor manera de viatjar pel fons del mar»— dividida en nombrosos compartiments on multitud d’éssers amb vestits grocs realitzen tota mena d’activitats, des de la navegació i el manteniment de la nau fins a tasques més quotidianes com cuinar, dutxar-se —sol o en companyia—, dibuixar o fer esport. Hi ha espais específics per als xiquets i per a la gent gran i, alguns individus, amb botelles d’aire comprimit a l’esquena, netegen i tenen cura del casc de l’embarcació —un, fins i tot, proposa matrimoni a una sirena pèl-roja-. Un llibre per a mirar amb un somriure i descobrir, a poc a poc, desenes de curiosos detalls.

    3r 2a

    SHAKESPEARE, William. Romeo i Julieta. Adapt. Rosa Navarro. Il·lustr. Iban Barrenetxea. Barcelona: Edebé, 2016

    Una de les recomanacions d’aquest Sant Jordi 2016 té traces de tragèdia. Drama romàntic conegut, valorat, estudiat i representat arreu pràcticament des que va ser escrit l’any 1597 per la mà de William Shakespeare. Dos joves de dues famílies rivals de Verona, s’entesten en lluitar pel seu amor i no se’n surten. Qui no ha sentit parlar mai de Romeo i Julieta, els dos amants més universals? Rosa Navarro és una filòloga i Catedràtica de Literatura Espanyola per la UB de reconegudíssim prestigi a qui hem sentit dir un munt de vegades que els clàssics han d’arribar als joves, perquè en els clàssics s’hi troba l’essència de tot el que és la literatura: les passions, els desitjos, les pors i les lluites més íntimes dels éssers humans. Edebé ha encarregat a Navarro l’adaptació de la tragèdia shakespeariana i se n’ha sortit molt bé. Amb una breu introducció en prosa (i un afegitó, també en prosa, a l’inici del segon acte), l’adaptadora ens ofereix un Romeo i Julieta net i molt intel•ligible que respecta tant les escenes, com la trama o els personatges de l’obra del bard, i d’alguna manera l’apropa a la sensibilitat dels joves d’avui. Només a tall d’exemple, veieu aquest fragment del conegut diàleg entre els infortunats:

Julieta: Gairebé s’està fent de dia. Te n’has d’anar, però no més lluny que l’ocell al qual se’l deixa saltar de la mà, i després –pobre presoner lligat amb cadenes –se l’estira, lligat amb un fil de seda, i se’l fa tornar, amorosament gelós de la seva llibertat.
–    Romeo: Tant de bo jo fos aquell ocell!
–   Julieta: Tant de bo! Però et mataria amb mil moixaines. Bona nit! Bona nit! Acomiadar-se m’omple de tan dolça tristesa que estaria dient-te bona nit fins que es fes de dia.

La idea és que pugui ser representat, però avancem que no ha de ser tasca fàcil: el text és llarg, i els diàlegs ambiciosos. No es tracta, doncs, d’una síntesi per a escolars, sinó d’una autèntica versió per a ser representada també per professionals de l’escena.                           Acompanyen l’adaptació 10 il•lustracions a tota pàgina d’Iban Barrenetxea (a més a més de la portada i alguns dibuixos que representen l’autor de la tragèdia). L’il•lustrador opta per un enfocament molt teatral de la representació: el mateix espai arquitectònic, d’una simetria exagerada i pulcra (pensem en marbre blanc) a base de columnes i altell amb balustrada, davant del qual es representa el drama. Canvien els personatges a cada escena, i també alguns objectes d’atrezzo. La frontalitat exagerada de tot allò que hi apareix ens remet a un escenari a la italiana. Tot passa davant nostre. Tot és etern i immortal. Tota la veritat està en els clàssics.

PÉREZ i SIERRA, Marta. ¿Dónde estás? Il·lustr. Pitu Álvarez. Barcelona: Sd, 2016

La segona recomanació és un llibre que Sd Edicions publica a la seva col•lecció El dodo bobo. Dos cosins viuen separats per milers de kilòmetres, i el dia que l’Emilio decideix anar a visitar en Guillermo a l’altra punta de món, resulta que en Guillermo ha tingut la mateixa idea. Una road movie per terra mai i aire que l’il•lustrador Pitu Álvarez acoloreix només amb tons freds (grisos, ocres i verds gens lluminosos) i omple de figures i formes que tendeixen a una geometria de cilindre sense escatimar línies cinètiques i sense la necessitat de crear grans fons paisatgístics. El text de Marta Pérez i Sierra sempre és a la pàgina de l’esquerra, i les il•lustracions d’Álvarez apareixen a la dreta, sense interacció. ¿Dónde estás? Parla de l’amistat, de la solidaritat (un munt de personatges ajuden els cosins a retrobar-se) i el seu brindis final ens permet a nosaltres, des del Replà, desitjar-vos un bon Sant Jordi ple de bones històries.

One comment

Deixeu un comentari: