Llibres al replà

TAULA RODONA SOBRE LIJ A LA SETMANA DEL LLIBRE EN CATALÀ. 7/9/2013

Amb títol erroni (ens ho aclareix després el moderador de la taula, Jordi Milian, de l’Illa dels llibres) tant als programes com als anuncis a la mateixa fira, quatre dones, tres editores i una llibretera, es troben per parlar de la LIJ actual en un dels actes de la Setmana a la plaça de la Catedral de Barcelona. Les editores són Patrizia Campana (grup 62); Joana Costa (Cruïlla) i Iolanda Batallé (La Galera). La llibretera és Paula Jarrín, d’Al•lots Petit príncep. En l’hora justa que dura la xerrada, tenen temps de tocar tots els temes que afecten l’estat de la literatura infantil i juvenil a casa nostra.

I això que ve ara és un resum dels punts i les intervencions més interessants: cal defensar el “producte nacional” (ho diuen totes, tot i que Campana admet que una aposta és “catalanitzar” el producte estranger com ha fet el segell que dirigeix, Estrella Polar, amb els seus Stiltons), amb autors catalans (el 80% de les publicacions de Cruïlla) i jugant a descobrir noves veus sense oblidar (o recuperar) clàssics com fa La Galera. Campana opina que el llibre LIJ és ideal per experimentar, arriscar-se i innovar i que s’ha d’anar en compte amb les tendències de moda passatgeres. En temps de crisi, els pocs calés impedeixen apostar en subhastes internacionals i recórrer, en canvi, a la inventiva (Batallé i els seus instantbooks d’èxit), buscar llibres transversals que interessin a lectors diferents, com fa Joana Costa, i ser conscients, com diu Jarrín, que hi ha temes recurrents que sempre interessen al menor, sigui de l’època que sigui, com ara antigues civilitzacions, llibres d’animal o que toquin l’escatologia. Tant Campana com Costa fan referències a la plataforma APE contra la socialització mal entesa del llibre de lectura a l’aula i que afecta a tots els sectors del món del llibre i de l’ensenyament. “Què pot fer un profe que arriba a una escola i l’obliguen a utilitzar un llibre de lectura socialitzat que no l’interessa?”, es pregunta Costa. Després de les queixes eternes i plenes de raó de la poca presència de la LIJ als mitjans (mal endèmic d’aquest país des de sempre), les convidades a la taula acaben les seves intervencions amb propostes innovadores per promocionar la LIJ arreu, com ara el format de les presentacions (música, lectures), la potència de la xarxa (blogs, booktrailers) i relacions personals de tu a tu amb els llibreters i llibreteres, cosa que de fa temps conreen les editores amb la llibretera aquí present. I si difícil és promocionar un llibre juvenil, encara ho és més fer-ho amb l’infantil, perquè, com diu Joana Costa, “no et pots dirigir directament al lector, sinó que ho has de fer al preceptor, el pare o el mestre”. Tanquen la taula amb un to esperançador malgrat les dificultats i un “buscar nous camins, sumar forces i experimentar”,com conclou Batallé.

3 comments

Deixeu un comentari: