Va ser precisament aquesta associació de Toulose qui va encarregar a Sophie Van der Linden i a l’Atelier desarpètes la creació, l’any 2013, de
l’exposició l’Album en rebonds.

Sophie Van der Linden, Album[s]. Éditions De Facto – Actes Sud “Encore une fois”, 2013.
I des d’aquest punt, va enfilar cap al París de 1931, on l’obra de Babar va introduir el concepte de la doble pàgina, convertint l’àlbum en un objecte que articulava text, imatge i suport.
I d’aquí vam passar als autors americans com Maurice Sendak que als anys 60 van revolucionar el món de l’àlbum; Bruno Munari i els autors que van experimentar innovacions lúdiques i poètiques, però també i sobretot formals; Autors com Quentin Blake que van marcar els anys vuitanta amb àlbums amb alt poder narratiu (un concepte que, comentava Van der Linden, en els darrers anys potser havia perdut valor i ara es torna a reivindicar…); El joc i ús de vinyetes d’autors com Anthony Brown, David Wiesner o Claude Ponti; L’obertura gràfica que als anys 90 va representar l’obra, com a autor i editor, d’Olivier Douzou. I altres autors que van seguir aquesta via com Wolf Erlbruch i Paul Cox. Sense oblidar que als anys 90 Grégoire Solotareff va obrir una moda de colors plans, vius amb l’àlbum Loulou, que durant molt temps ha estat referència per a la franja de la petita infància. Nadja com a artista més pictòrica, Tana Hoban per a la fotografia artística, Benoît Jacques i l’autoedició…I fins avui, amb autors com Hervé Tullet o Emily Gravett, artistes de l’il·lusionisme.
A continaució de la conferència hi havia prevista una taula rodona amb Anna Castagnoli, il·lustradora, bloguera, Cristina Correro, universitària (UAB) membre del grup de recerca Gretel, i Teresa Duran, universitària (UB), autora i traductora. Una taula moderada per Isabelle Torrubia i Pascal Humbert.
La mirada dels diferents països d’Europa i la difícil entrada d’il·lustradors francesos al mercat anglès; el paper de l’escola francesa d’il·lustració sobre els creadors de casa nostra i els italians. Les influències, la pèrdua d’identitat dels autors, l’autoedició, les petites editorials…
Temes que es van tractar de puntetes i que en qualsevol moment podem tornar a posar sobre la taula.
Gràcies doncs a l’Institut Francès i endavant amb aquestes iniciatives que posen l’àlbum il·lustrat en el centre del nostre camp d’estudi.
Ah! i gràcies un cop més a la Teresa Duran que ens aproparà, esperem que ben aviat, l’obra de Sophie Van der Linden.
Gràcies veïns del replà. Certament va mancar temps per parlar de tot el que s'hagués pogut parlar.
Cristina Correro