Miura, Taro. Deixa-m’ho a mi! Trad. Albert Nolla. Fraga: La Fragatina, 2014
Vehicles de treball és una nova col·lecció, també de cartó, pensada perquè els més petits coneguin el nom i les funcions dels vehicles més comuns dins l’àmbit de la construcció o el transport.
L’autor japonès ha manifestat que amb aquesta col·lecció també vol mostrar les avantatges del treball en equip i la cooperació.
En tot cas, feu que el tió cagui un llibre ple de grues i tractors, i us haureu guanyat els infants de qualsevol casa.
Des del 1r 2a…
Encara que, en aquest edifici, tots els veïns compartim el manteniment del replà i la seva decoració i animació en cas de festa grossa, cadascú, al seu pis, decideix com vol viure i amb qui vol passar, en aquest cas, el Nadal. Jo he decidit fer-ho amb la companyia de personatges peculiars o extravagants com la mateixa servidora que us parla:
WALTON, Leslye. La peculiar història d’Ava Lavender. Trad. Montse Molist. Barcelona: Cruïlla, 2014. (Camp a través)
Els protagonistes d’aquesta novel·la per a públics diversos podrien ser tranquil·lament els d’una pel·lícula de Tim Burton. També podria semblar que, pel títol, hi ha només una protagonista, però abans no apareix, l’autor es dedica a encisar al lector amb la història dels suggerents antecessors familiars de la mateixa. Ella és una nena que neix amb dues ales a l’esquena, cosa que condiciona la seva relació amb companys, veïns i entorn. Realisme màgic en estat pur.
MANSO, Anna. Amics monstruosos. Il·lustr. Gabriel Salvadó. Barcelona: Animallibres, 2014. (La formiga)
Els protagonistes d’aquesta novel·la per a lectors a partir de 8 anys podrien ser tranquil·lament els d’una pel·lícula de por, ja que els que anomena el títol són animals zombis que poblen el món íntim i imaginari de la Sandra. Al seu voltant, uns pares joves i amb problemes als quals ella ha de dir, a vegades, com han d’actuar; una àvia tendra i propera; uns companys als quals sovint no sap com adreçar-se per la seva timidesa… Realisme pur amb tocs màgics.
DESJARDINS, India. Le Noël de Marguerite. Il·lustr. Pascal Blanchet. Montréal (Québec): La Pastèque, 2013
No sé de quina pel·lícula podria formar part la gairebé única protagonista d’aquest àlbum, guardonat amb el Premi Ragazzi, que vaig trobar en una llibreria belga i que abans havia cridat l’atenció dels experts de la Fira de Bolonya. La Marguerite és una àvia que decideix passar el dia de Nadal a soles. La narració se centra en la seva solitud i en un fet puntual que l’esmicola, i la il·lustració la recrea i l’accentua amb una fantàstica i sòbria descripció dels espais, des de diversos punts de vista i amb una mirada vintage que transporta el lector als anys cinquanta. Realisme amb flocs de màgia pura.
Des del
2n 1a…
Us proposem novetats de tres editorials que ens agraden molt. I aprofitem per desitjar-vos un bon Nadal ple de bones lectures il·lustrades!
ICINORI. Issun Bôshi. Traducció: DURAN, Teresa. Edicions Ekaré. Barcelona, 2014.
L’editorial Ekaré acaba de publicar aquest nou llibre de Icinori, el tàndem format per Mayumi Otero i Raphael Urwiller, editat a França per Actes Sud l’any passat.
Un àlbum que ens recordarà el nostre Patufet, però traslladat a la Xina. Una parella de camperols tenen un fill, però vet aquí, que neix molt petit!
El nen, que es diu Issun Bôshi i no fa més que una polzada, començarà a explorar el món, creuar boscos i selves, amb la finalitat de trobar la felicitat.
Icinori publiquen llibres per la passió que senten pel món de l’edició, del disseny. Cada llibre s’utilitza per finançar un nou projecte, i això els dóna una gran independència i la llibertat de crear els seus propis projectes personals.
GÓMEZ REDONDO, Susana; APARICIO CATALÀ, Anna. Rebequeries. Takatuka, 2014
El nou llibre editat per
Takatuka amb autores del nostre país. Un llibre que parla dels canvis d’humor dels més petits. Amb unes il·lustracions plenes de moviment i molta expressivitat, la jove il·lustradora
Anna Aparicio Català ha dibuixat utilitzant tècniques diverses (collage, gouache, llapis de colors, grafit) per donar-nos un ventall d’imatges plenes de força i amb una gran diversitat de composicions que afavoreixen el fil narratiu d’una història plena d’emocions.
Com diu la mateixa editorial, es tracta d’un conte sobre desitjos, frustracions i emocions desbocades; i sobre la importància de saber comunicar-se i d’escoltar.
SAMBA, Gina i TARRAGÓ, Maria. Contes per llegir i jugar. Barcelona: La Galera, 2014.
L’editorial
La Galera acaba de publicar una proposta diferent i molt divertida per aquest Nadal. Una carpeta carregada de contes en forma de puzle per jugar i per què els més petits de casa es puguin apropar als contes clàssics.
Cada història té tres finals diferents: el tradicional, un d’alternatiu i una fitxa en blanc perquè els petits lectors puguin dibuixar un final diferent, al seu gust personal i explicar-lo als amics.
Maria Tarragó presenta unes il·lustracions amb un traç espontani i fresc, uns personatges molt amables i expressius, per apropar els més petits a la lectura dels contes clàssics, tot entretenint-se i dibuixant.
Des del 2n 2a…
MURAIL, Marie-Aude. Caçadors d’enigmes. Alzira: Bromera, 2014 (Els casos de Nils Hazard)
Finalment podem gaudir d’un nou text de la Marie-Aude
Murail (Le Havre. França. 1954). Entronitzada al nostre país mercès al magnífic
Simple (Estrella Polar), una sensacional, divertida i ben traduïda obra sobre la simplicitat d’un noi autista i la seva relació amb el món, ara ens arriba la primera entrega de la saga d’un investigador singular: Nils Hazard. Aquest etrustòleg -expert en la civilització etrusca-, professor universitari entenstat a descobrir el llenguatge dels etruscs, ens aporta una nova mirada sobre diferents misteris. I és que a partir de l’aplicació de la lògica més racionalista, de la recerca de la veritat a partir de l’anàlisi fred i calculador d’un home sense sentiments, el doctor Hazard ens va fent aflorar els secrets que s’amaguen entres les sinapsis del seu cervell, des de la seva infantesa, envoltada de misteris a les golfes de casa el seu avi, fins al cas d’un pare desaparegut o els tics del germà de la Catherine, l’altra plat de la balança.
En Nils Hazard sempre va acompanyat per la jove Catherine, com he dit l’alter ego de l’inspector, qui ofereix una visió molt emocional de tot allò que passa al seu entorn. I és que Hazard i Catherine fan una parella que, a l’estil de Batman i Robin, Tintin i Milú, Mortadel·lo i Filemó, estan cridats a ser referent de les lectures per a joves.
Murail ens ofereix cinc casos que conformen un volum de molt bon passar, especialment per a adolescents a mig aire de la primària i la secundària. I, com no podia ser d’una altra manera, sempre hi ha l’inspector torrecollons que els acompanya, aquesta vegada que porta per nom Berthie
Murail ens va arribar a les nostres mans amb el ja anomenat Simple, per després oferir-nos una altra bona novel·la com va ser L’assassí de la corbata (Estrella Polar). El públic demanàvem més i és just reconèixer, doncs, que ara aparegui el primer volum dels vuit que conformen els casos d’en Nils Hazard apareguts a França a inicis de la dècada dels noranta. Esperem que no sigui una flor d’estiu i que, acompanyats per l’encertada traducció de Pasqual Alafon, en Hazard es converteixi en company de noves aventures.
Ei, i en Dídac i jo us desitem un MOLT BON ANY 2015!!!
Des del 3r 2a…
Max i els monstres us volem fer un
parell de recomanacions de lectura per a aquest Nadal, alhora que desitjar-vos
unes molt bones festes!
En ella trobem un espai, “El centre”, i una colla de
nanos, “els escollits” als quals se’ls encomana una missió que, igual que el
lector, no coneixeran fins al final de la novel·la. Sabem que des de “El centre”,
situat en un indrets dels EEUU, hauran de realitzar una missió interestel·lar
al planeta C31. Nel·lo ens parla de la llibertat, del poder d’elecció i de la
incapacitat d’obtenir-la. Ens planteja la qüestió del destí, de la capacitat o
incapacitat de l’ésser humà a escollir-lo o la fatalitat, i bevent de la millor
tradició fantàstica del segle XX (Bradbury, Orwell, Huxley), l’autor transforma
en una gàbia de luxe l’espai on es mouen els seus ratolinets, a batzegades, a
la recerca de saber qui són i què hi fan allí. Els sentiments dels herois
innocents, tots amb noms bíblics (Ismael, Sara, Jabal, Raquel, Isaac,
Balaam…), tenen una paral·lelisme amb els paisatges que recorren, molt a l’estil
del romanticisme, i els encaminen cap a un demà incert però inevitable. Missió
futur combina molt bé l’acció, la reflexió, la ciència, les relacions humanes i
una estranya relació pares i fills molt més punyent que la de mestres i alumnes,
com al principi podria semblar.
SEDWICK, Marcus. No es invisible. Barcelona, Bambú 2014.Traducció de Julia Alquézar.
Col·lecció Exit.(En castellà)
Marcus
Sedgwick (Kent, Regne Unit, 1968),
parteix d’una molt bona idea argumental per endinsar-nos en aquest thriller
contemporani sobre la recerca d’un pare per part dels seus fills. I crea un
personatge potent, omnipresent no només en tota la novel·la, sinó que a més a
més la sustenta de cap a peus, que és la Laureth, la filla cega adolescent que,
al costat d’en Benjamin, el seu germà petit, engeguen l’espectacular aventura
de buscar el pare que ha desaparegut a l’altra punta de món. La Laureth, en
primera persona, ens explica la gesta, i l’autor aconsegueix que el seu
handicap sensorial, la ceguesa, no sigui cap trava, ans al contrari, per a l’evolució
del relat. El retrat tan aconseguit de la noia cega avança en paral·lel al
rescatat diari del pare, un escriptor en hores baixes, que teoritza sobre “la
casualitat” i la “casuística”, reflexions enginyoses, anècdotes agradoses de
llegir, però que debiliten el clímax final després de generar grans expectatives.
Des de Max i els monstres ens quedem amb la capacitat de l’autor de crear un
personatge i unes situacions quotidianes tan engrescadores que, durant la
lectura, sap greu que s’hagin d’acabar. Il·lustració de coberta de l’Arnal Ballester.
Deixeu un comentari: