Llibres al replà

Llibres i llums de Nadal al replà

Les veïnes i els veïns de Llibres al replà desitgem unes bones festes i un venturós 2019 amb allò que sabem fer millor: recomanar llibres. Un regal que, amb tan sols una petita inversió, et permet viure grans moments d’emoció…

1r 1a

BARNETT, Mac . El llop, l’ànec i el ratolí. Il·lustr. Jon Klassen. Barcelona: Joventut, 2018.

La insigne parella Barnett/Klassen ataca de nou amb un conte tan memorable com els que anteriorment havien creat junts. En aquest cas, amb les arrels ben fonamentades en la rondallística tradicional, els personatges fan un salt endavant i, des de l’escenari de la panxa del llop (molt més ben moblada que la del bou del Patufet) ens presenten les peripècies d’una colla d’indefensos: el llop, el ratolí i l’ànec, capaços de treure profit de les seves respectives circumstàncies per a millor plaer i divertiment dels lectors i lectores de totes les edats.

 

PARERA, Núria. La maleta. Il·lustr. Maria Hergueta. Barcelona: Babulinka books, 2018.

Vet aquí un aplec de mini-relats que amb prou feines arriben a les vuit línies tan interessant com original. És admirable com una cosa tan banal com la maleta permet fer de testimoni mut dels canvis sociològics i culturals que s’han esdevingut en el darrer segle: industrialització, onades migratòries, guerres, rock & roll, implantació del disseny, etc, Tant la prosa com la imatge i la maquetació fan d’aquest llibre una petita joia amb tots els ets i uts per a lectors adolescents.

 

1r 2a

PINTADERA, Fran. En Càndid i la resta. Il·lustr. Christian Inaraja. Trad. Marta Morros. Barcelona: Kalandraka, 2018

En Càndid i la resta ha estat el darrer Premi Compostela per a àlbums il·lustrats que se centra a mostrar un personatge que se sent fora de lloc en aquest món. El text és un fil molt prim, directe i alhora subtil en el seu missatge. La il·lustració l’engrandeix amb enorme enginy que mostra aquesta incomprensió, alhora que convida a observar cada detall i provoca el somriure. Un àlbum clar i intel·ligent sobre la diferència, que ofereix diversos fils i lectures segons l’edat i la mirada lectora.

 

DAUTREMER, Rebecca. El Llibre d’hores de Jacominus Gainsborough. Trad. Pau Joan Hernàndez. Barcelona: Baula, 2018

De manera constant, gairebé cada temporada, la il·lustradora Rebecca Dautremer ens va oferint les seves novetats. Un estil personal, ràpid de reconéixer i admirar i alhora reconegut. El llibre d’hores, la seva darrera aportació al panorama, està escrit i il·lustrat per ella mateixa. El que sorprèn, i aquest exemplar n’és una mostra, és la seva capacitat de reinventar-se, de buscar noves vies i oferir propostes diferents. Un llibre d’hores és la crònica d’una vida, la d’un personatge, en aquest cas, com qualsevol altra, que ella creu que mereix ser explicada. Combina l’enorme doble pàgina, que té l’aparencça de quadre de museu, amb les figures delicades sobre blanc, i la reproducció de fotografies antigues. El que sorprén, a més de la reinvenció continuada, és la bellesa i la poètica tant de la il·lustració -ja reconeguda- com del text i del conjunt. Un llibre per regalar i auto-regalar-se a qualsevol de les hores de la teva vida.

GATHEN, Katharina von der. La vida amorosa dels animals. Il·lustr. Anke Kuhl. Trad. Anna Soler Horta. Barcelona: Takatuka, 2018

Katharina von der Gathen ens va oferir resposta a 100 preguntes fetes per nens sobre sexualitat al llibre Explica-m’ho. Ara torna amb un extens i detallat compendi sobre La vida amorosa dels animals, amb esperit científic i amb un toc d’humor. Des de les arts de seducció fins a l’aparellament de molts tipus d’animals, passant per tipus, formes i mides de genitals i moltíssimes curiositats més. Un manual indispensable per tot aquell curiós que vulgui saber-ne una mica més.

 

MAS, Hermínia; DELGADO, Josep-Francesc. Ulldevellut. La Garriga: Roure de can Roca, 2018

Després de més de deu edicions a La Galera, la novel·la per a infants Ulldevellut recomença camí amb una edició de butxaca, acompanyada de fotografies en blanc i negre dels escenaris i d’alguns dels animals que hi apareixen. Una bona notícia per a una de les millors novel·les infantils dels darrers temps que, amb un llenguatge ric i descripció precisa de l’atmosfera i de l’entorn, narra la història d’una noia que, a principis del s. XX al Berguedà, vol ser pastora.

 

2n 2a

KIPLING, Rudyard. Contes fil per randa. Il·lustr. Marta Altés. Adapt. Elli Woollard. Trad. Miquel Desclot. Barcelona: Blackie Books, 2018

L’escriptor anglès i premi Nobel de la literatura Rudyard Kipling va passar a la fama per narracions com El llibre de la selva Kim. Potser menys famosos són els seus contes que podríem englobar sota l’epígraf de Creació. I és que, sabeu per què els elefants tenen trompa? I els camells gep? Doncs, mercès a l’adapatció poètica d’Elli Woollard i la traducció de Miquel Desclot, ara arriba a les nostres mans cinc contes de Kipling que donen resposta a aquestes i d’altres preguntes. Una edició molt acurada -tapa dura i en relleu, folre de roba, il·lustracions a tot color i arreu del llibre…- que fa de bon regal de Nadal.

 

BURGAS, Àngel. Tots estimem l’Emma. Barcelona: La Galera, 2018.

Tot comença quan l’Emma rep una misteriosa trucada. La pantalla indicava que era el Víctor, el seu amic, però a l’altre cantó de la línia una veu desconeguda li comunica que potser ella no és qui creu ser. Aquest algú ha decidit entrar en la vida de l’Emma i trasbalsar-la de dalt a baix. I és que, esteu segurs que allò que us han explicat els vostres pares és la veritat? Si us plau, per si de cas, aneu als àlbums de fotos o als arxius de l’ordinador i rescateu aquelles imatges del bateig (si és que en vau tenir), del primer aniversari o de les primeres passes agafats de la mà de la mare o el pare. Només aleshores podreu estar segurs que els reis van ser els pares.

 

COLOMER, Teresa; MANRESA, Mireia; RAMADA, Lucas; REYES, Lara. Narrativas literarias en educación infantil y primaria. Madrid: Síntesis, 2018 

Si sou del ram de les biblioteques, de l’educació o de la mediació lectora, no deixeu de fer passada per aquest llibre. En ell hi trobareu algunes respostes valentes a l’entorn del què és o no és un clàssic, quins criteris seguir a l’hora d’escollir llibres de la LIJ, com interpretar una obra literària, etc. Un text valent, atrevit pel seu contingut que pot donar peu a un bon debat, necessari per altra banda, a l’entorn d’alguns temes cabdals de la LIJ. A més regat ací i allà per les aportacions de les tesis de dos dels seus autors: les de la Lara Reyes que dona la paraula a les seves talpetes, i les d’en Lucas Ramada amb la seva mirada a l’entorn de la LIJ digital.

 

3r 1a

Ah!..la France, la France! El 34è Saló del llibre de Montreuil (Salon du livre et de la presse jeunesse en Seine-Saint Denis) ha guardonat l’obra de l’espanyol Manuel Marsol Duel au Solei. Ed. L’Agrume 2018. Un àlbum protagonitzat per un cowboy i un indi on les il·lustracions aconsegueixen mantenir l’equilibri entre la tensió dramàtica i les escenes còmiques en un univers propi del cinema western.

 

Aquest escenari de l’oest americà també es fa visible 

en altres novetats presentades al saló com Farwest de Peter Elliott i Kitty Crowther o Calamity Jane de François Roca. Tant l’obra de Marsol com la del tàndem format per Elliott i Crowther s’acompanyen d’una proposta musical. I en el cas del jove artista madrileny, la banda sonora, disponible a Spotify, ha estat curosament seleccionada com a complement de lectura d’aquest llibre.

I entre els rius de gent que ens hem anat creuant pels passadissos de les tres plantes del saló, hi hem vist artistes dels Països Catalans que esperem que aviat també se’ls hi reconegui la feina amb futures Pépites com Mercè Galí, Miguel Pang, Rocío Bonilla, així com les emprenedores editores de l’associació Àlbum Barcelona, el 

representant de Milimbo, les llibreteres de Casa Anita i Al·lots o algunes periodistes, bibliotecàries i docents que evidencien la bona salut, i representen el dinamisme i implicació del sector del nostre territori. A la capital francesa, també hi ha hagut temps per homenatges i altres celebracions com per exemple els 85 anys de Tomi Ungerer, els 90 anys de Kveta Pacovská o el simposi sobre els 10 anys de l’edició digital del Syndicat National Édition, que ens han meravellat tant per les seves obres com per les seves propostes. Però aquest any aquest vast aparador i mercat que ha esdevingut el saló més gran del llibre infantil en el món francòfon, ha tingut algunes absències artístiques i personals significatives. No obstant això, de tot el que hem vist hem seleccionat els àlbums anteriorment citats i aquestes tres joies que esperem ens arribin traduïdes ben aviat:

 

 

Le fleuve [El riu] de Claude Ponti. École des Loisirs, 2018.

Una història iniciàtica on els personatges poden escollir la seva identitat i els monstres recuperen el paper

d’antagonistes. En aquest nou àlbum, on el format esdevé un component narratiu, i el text proposa un joc permanent lèxic i fonètic, Ponti deixa la porta oberta a múltiples interpretacions i una lectura transgènere.

 

 

La naissance [El naixement] d’Agnès Rosentiehl. Ed. La ville brûle, 2018.  Aquest títol és una obra emblemàtica dels anys setanta sobre el naixement i l’educació sexual. Celebrem la reedició que aquesta editorial ha fet d’aquest i altres títols de Rosenthiehl com La coiffure i Les filles que van revolucionar els llibres per infants amb temàtiques trencadores i propostes artístiques altament interessants.

 

 

 

 

Le Tracas de Blaise de Raphaële Frier i Julien Martinière. L’Atelier du Poisson Soluble, 2017.

Aquest àlbum, Premi del saló aquest 2018, ens recorda a les metamorfosis kafkianes, ara en versió il·lustrada, i amb un joc subtil entre el text i les imatges. Una proposta dirigida a totes les franges d’edat.

 

 

3r 2a

Veïns. Il·lustr. Anna Aparicio i Ignasi Blanch. Text. Àngel Burgas i Mar Gonzàlez. Barcelona: Babulinka, 2018.

Els dos protagonistes de l’àlbum (alter egos dels seus respectius dibuixants) tenen visions diferents del món. L’un el dibuixa amb traç lliure i colors més aviat freds; l’altra ho fa amb formes compactes de colors més aviat càlids. L’un ocupa sempre una pàgina del llibre; l’altra ocupa la oposada. Què passa quan la visió de l’altre s’imposa a la realitat de l’un? Babulinka publica aquest meravellós diàleg que, segons els autors, va partir del concepte de baralla (que hi és, al llibre) i va derivar cap a una lectura molt ambiciosa, des de la senzillesa, sobre la diversitat, l’amistat i la necessitat de ser conscients que tots, els uns i els altres, els iguals i els diferents, som complementaris.

 

CRUZ, Sandra de la. Kokoro: El cor de les paraules. Trad. Joana Castells. Barcelona: La Galera, 2018.

La dibuixant escriu i il·lustra aquest llibre de haikus després del seu viatge al Japó. En una introducció sincera i breu, exposa què ha volgut transmetre amb els pensaments escrits amb la tècnica oriental del haiku, però és bàsicament un llibre d’imatges. L’estil de De la Cruz beu, com molts altres autors i autores d’avui, de la imatge fotogràfica, de les icones de la cultura pop i de la seva pròpia persona. Barrejant tècniques diverses, aconsegueix impressionar-nos en moltes de les il·lustracions, que beuen de tot el que abans hem esmentat i de la iconografia nipona. Ens ve al cap l’imaginari femení, terrible i molt físic d’autores orientals com ara l’exitosa Han Kang (La vegetariana, publicat al català per Rata). L’edició acuradíssima i espectacular, de gran format, de la Galera, el fa un bon llibre de regal apte per a joves amb interès per a la transcendència i l’espiritualitat més enllà de les xarxes.

 

JOHNSON, Lindsay Lee. Diez cerditos luneros. Il·lustr. Carll Cneut. Trad. Miguel Azaola. Barcelona: Ekaré, 2018.

Sempre és un plaer tenir a les mans un àlbum il·lustrat per Cneut. Aquest que publica ara Ekaré és relativament nou (de 2011), el seu tema és el clàssic de la por a la foscor i el protagonitzen deu porquets. Porquets que de fet són nens d’abans (vesteixen com els nens d’abans i actuen com els nens de sempre) i que fan una entremaliadura mentre la mare dorm i després, com sempre passa, se’n penedeixen i la reclamen perquè la necessiten. Perquè la idea de llibertat que reclamen és només això, una idea: l’escapada, la sensació de fer el que volen, el bany a la sèquia, les danses a la llum de la lluna es transformen en no res quan la nit s’imposa de cop i volta, i tot és foscor, tot és misteri i tot és malson. Com es habitual en l’il·lustrador, una certa ambientació gòtica i exuberant recorre pàgines i personatges. Ens fem nostres els nens de Cneut. Tenen la seva personalitat (fins i tot tenen un nom cadascun) i el text escrit en forma de poema rimat els acompanya en la seva aventura nocturna carregada de lluna. És d’aquells llibres que t’agradaria trobar als peus de l’arbre els matins de Nadal o de Reis!

Deixeu un comentari: