Brueghel, Kandinsdy, Picasso, Van Gogh, Nhlengethwa… per a xiquets

Le grand imagier de l’art
Concepció gràfica: Loïc Le Gall
Éditions Palette, París, 2016
Aprendre a reconèixer
i a denominar els animals amb L’entrada a
l’Arca de Noé
(1613), de Jan Brueghel el Vell —i no solament el cavall o el
lleó, sinó el rat penat, el lleopard, l’estruç o el duc, entre molts altres—; descobrir
formes i colors en la Composició VIII (1923)
de Kandinsky; mirar les construccions i l’agitació del port de Marsella, representat
per Vernet el 1754 ; fixar-se en les parts del cos de Maya amb nina (1938) de Picasso, en els elements d’una habitació
segons Van Gogh (1889) o d’una Granja
generosa
(1994) de Konstantin Rodko; detectar els insectes i vegetals de Flors en un gerro amb branca de pomer (1731)
de Jan Van Huysum i les fruites i hortalisses d’un dels retrats d’Arcimboldo
(1590); i observar els menjars i els utensilis de cuina d’un bodegó de Jan
Davidsz de Heem (1640) o els edificis, vehicles, vianants, senyals de trànsit i
publicitats dels carrers del Cyclistes
Mural
(2012) de Sam Nhlengethwa. 

Tot això a més de la sorpresa i l’emoció
que causen moltes de les peces seleccionades és el que pretén Le grand imagier de l’art, un llibre per
a primers lectors que reitera una seqüència senzilla i efectiva: una doble
pàgina amb la reproducció de la pintura precedida de l’epígraf que s’hi proposa
—els animals, el port, el cos, la ciutat…— i d’una llista vertical de dotze
mots; al peu, discretament en una línia, el nom de l’artista, el títol de l’obra
i la data; i la doble pàgina següent en què, sobre un color únic, sòlid i
uniforme —sense ombres ni matisos—, destaquen en dotze cercles els detalls dels
quadres a què es refereixen les paraules. Una estructura i una composició
gràfica summament acurades, ja que hi ha també un joc de tonalitats prou
encertat entre els textos, els olis i el fons de la segona part de la seqüència;
si de cas, l’únic retret, haver triat el manierisme d’Arcimboldo per a la
coberta.

Publicat per
Palette en 2016, editorial parisenca especialitzada en llibres d’art, sobretot
per a xiquets —1et 1 font trois, La nuit tous les chats sont verts, Le code de l’art—, Le
grand imagier de l’art
es troba, de moment, només en francès; esperem que,
com passà amb Las (verdaderas!) historias
del arte
(Océano), algun segell perspicaç el traduïsca prompte.

1 comment for “Brueghel, Kandinsdy, Picasso, Van Gogh, Nhlengethwa… per a xiquets

  1. 15 de febrer de 2017 at 16:02

    Isaac Zamora Sitjà El Bosch és un artista aŀlucinant que et fa pensar com és possible que pogués representar aquelles imatges que tenen un punt de futuristes, és veritat que la canalla s'hi enganxa i queda completament seduida malgrat l'horror que es mostra en alguns fragments. El llibre que es presenta em sembla un gran exercici d'imaginació, segur que més d'un ha somniat poder viatjar al món de Bosch, com ho va fer ho va fer Pasolini en alguna escena de la seva versió del Decameró de Boccaccio.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.