Ninots per a la llibertat

Cartes per a la llibertat i Azadah són dos àlbums il·lustrats de Jacques Goldstyn que denuncien qualsevol forma de censura i d’opressió i clamen per la llibertat d’expressió.

Al nostre país, a Jacques Goldstyn el vam conèixer amb l’obra El meu gran arbre (Ed. Tramuntana, 2016), que fou seleccionada pel Premi Atrapallibres i en la qual narra la curiosa amistat entre un noi que estima la soledat i un vell roure al que bateja amb el nom de Tità. A la seva copa, hi passa moltes estones i des d’allà observa el seu poble i el món que té a l’abast. Una bonica història que toca amb humor i originalitat els temes de l’amistat, l’acceptació de la diferència i la mort. Una història i un estil que ens remeten a Sempé, el gran autor francès.

Jacques Goldstyn, ninotaire

Jacques Goldstyn és un autor del Quebec que va estudiar geologia i que va  treballar com a geòleg, fins que va començar a col·laborar com a il·lustrador en una revista de divulgació científica per a joves, en la qual fa més de trenta anys que hi participa. També col·labora amb vinyetes de caire polític i satíric en diverses revistes, i finalment, elabora llibres per a infants que es mouen, a nivell formal, entre el còmic i l’àlbum il·lustrat.

A Goldstyn, el podríem definir com a ninotaire, un terme aparentment ingenu i innocent que es fa servir, a casa nostra, per descriure a aquells professionals del dibuix que elaboren humor gràfic amb una important càrrega satírica i crítica i que, amb traços simples, enginy i perspicàcia, sintetitzen i fan una crònica de la realitat més actual. A Catalunya, hi ha una llarga tradició, des de les revistes humorístiques de principis del s. XX on participaven autors com Junceda, Nogués, Opisso, tot passant, més tard, per gent com Perich, Cesc… fins arribar a l’actualitat amb autors com Joma, Lluisot,… i tants d’altres.

En els llibres i en l’estil de Goldstyn hi trobem les principals característiques d’aquesta professió. Són especialment visibles en els dos darrers treballs que d’ell ens han arribat.

Cartes per a la llibertat

Cartes per a la llibertat (Símbol, 2018) és un llibre que podria semblar fet a mida per la situació dels presos polítics del nostre país i que encaixa a la perfecció amb allò que succeeix. És, però, un llibre fruit d’unes maratons que organitza Amnistia Internacional en les quals personatges famosos, i també anònims, escriuen cartes a persones que han estat injustament engarjolades, per tal de donar-los afecte i recolzament. En una d’aquestes maratons, a Goldstyn se li ocórrer aquesta història que expressa, sense mots, el dolor dels que es veuen privats de llibertat per defensar una idea, i la força que els dona la gent a través de les seves cartes i de les seves paraules, cosa que provoca una impactant metàfora que trenca tots els barrots per durs i contundents que aquests siguin.

 

Azadah (Joventut, 2017) conté ben poques paraules i unes il·lustracions fines i delicades per narrar l’amistat entre una nena afganesa i una fotògrafa occidental, elaborada tot homenatjant a Anja Niedringhaus, una brillant fotògrafa alemanya assassinada el 2014. A partir de la relació que s’estableix entre ambdues, la nena té unes ganes tremendes de veure món i d’abandonar per sempre l’obscurantisme i la inseguretat que governa el seu país. Li demana a la fotògrafa que se l’emporti a un país on la guerra no existeixi, on els nens poden aprendre i anar a l’escola, on poden accedir a la cultura, triar un ofici i ser lliures, entre moltes altres coses.

Jacques Goldstyn, com tants altres artistes i com tantes altres persones del món, es va sentir terriblement colpit per l’atemptat a la redacció de Charlie Hebdo de París. Des de fa temps, observa amb preocupació com minva i com perilla la llibertat d’expressió a moltes parts del món. Goldstyn lluita per preservar-la amb la finor que el caracteritza i amb les armes que millor coneix: tinta, paper i ninots.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.